måndag 3 november 2008

Vad heter dina klasskamrater?

Jo, det här med klass. A-K skrev i en kommentar till mitt förra inlägg att de namn vi ger våra barn har seglat upp som en av de allra tydligaste klassmarkörerna. Och visst är det så. På långt håll kan man nästan alltid avgöra om det nedbäddade barnet i kärran är en Greta eller en Izabelle alternativt en Oscar eller en Liam utan att man sett en endaste rosa, liten nästipp. Själv ramlar vi ju rakt ned i medelklassträsket med vårt namnval till Lilla H. Blir det några fler söner i huset har jag följande förslagslista:
  1. Dorian
  2. Florian
  3. Dante
  4. Alfred
  5. Valdemar
Men säg inget till Sambon.

5 kommentarer:

sonja sa...

Ja det där är sjukt kul, hur det kan träffa så rätt. Stackars alla Kevins och Vanessor, framtiden äro utstakad.

Marie sa...

Läste i någon föräldratidning någonstans att akademiker ger sina barn gamla svenska namn, kanske stämmer på lilla H? Våra heter Hilda och Einar, akademiker som vi är...med lärarlön för min del o därmed medelklass!?

Anonym sa...

Check härifrån. Två akademiker resulterade i en Amalia. Fast det namnet bestämde jag redan i förskoleåldern så det var innan studierna startade.

Undrar hur brottsstatistiken ser ut för alla -y killar?!! Dvs Benny, Conny och Jonny.

Och apropå Kevin och Melissa så tänker jag bara att Linda Rosing verkligen valde med omsorg....

Anonym sa...

Jag är så glad att du har normala namn på din lista, även om jag inte håller med om Dante. din syster däremot, henne måste vi jobba på har du hört hennes nmanförslag?! jag blir så upprörd, en gång skällde jag på henne när vi åt på McD, så våra bordsgrannar började garva och höll med mig angående hennes namnval. men jag älskar henne ändå såklart!

vi kan väl after-work'a snart?!?! jaaaaaaaa!!!!

En Lisa... sa...

I höghusområdet bredvid svenssonområdet där vi växte upp bodde en familj med tre pojkar. Tommy, Jimmy och Jerry. Och ja, brotts-statistiken har väl inte stannat vid en mopedstöld om man säger så...
Toki: Dante var min reserv för att fylla ut listan!
Hon har lite tokiga påhitt, syrran. Arwen är väl ett av hennes alternativ? Men det är en sak att sitta och vara speciell innan ungen ens är planerad, en annan att faktiskt skicka in namnpappren till skattemyndigheten. Sambon närde ju en dröm om att en frmatida son skulle heta Elektron... Det var runt millennieskiftet vill jag minnas.