fredag 21 november 2008

Minnet är bra men kort

  1. I flera dagar gick jag och störde mig på att jag inte kunde komma på vad mina starkaste värktabletter hette när någon frågade. (Jo, folk frågade, min lillebror till exempel). Så till slut fick jag göra en ramsa, det gör jag alltid när det är något jag måste komma ihåg.
    A dick that hangs low, f-na, f-na. (En lågt hängande kuk, fniss fniss. Fritt översatt). Det är väl ändå något som sätter sig? Tabletterna heter Dic-lo-fe-nac. Är lite osäker på om man kan skriva f-na, f-na sådär. Känns fel men törs inte fråga Sambon. Amanda?
  2. Jag hade alltid bra betyg i skolan och det berodde inte enbart på min bländande intelligens utan på att jag så snabbt kunde proppa in ny information med hjälp av bildminnen, ramsor etc. Nackdelen är att jag nu har ganska svårt för att komma ihåg de där viktiga historiska årtalen. Fördelen är att jag fortfarande har väldigt lätt för att ta till mig nya instruktioner.
  3. Hur många lösenord och pinkoder har du i ditt liv? På bara några år har de fullkomligt exploderat för mig. Tidigare var det mejlen, bankkortet, telefonbanken, något lösenord på jobbet... Nu är det massor av lösenord på jobbet, barns personnummer, bensinkort, ICAkort, försäkringskassan, lösen till medlemssajter på nätet mm. Jag har ett standard som jag haft i flera år och det försöker jag använda överallt. Det är tydligen JÄTTEDÅLIGT för säkerheten på jobbet. Säg att du har ett lösen för att logga in på ditt barns dagiskooperativs hemsida. Så hackas den sidan (lite långsökt kanske...) och så testar hackarna samma på din arbetsplats webmail och kommer åt massa hemlig info. Ja, ni fattar. På mitt jobb är de förresten asjobbiga. Det ska vara både bokstäver, siffror och lite tecken typ ,;.: också. Och så ska man byta allt som oftast. Jag skriver ner alla på ett kuvert som ligger i min olåsta skrivbordslåda.
  4. Det här med namn har jag också blivit allt sämre på att komma ihåg. Hej, hej, hej, hej. Nya människor i nya situationer HELA TIDEN. Självupptagen som jag är tänker jag bara på hur det låter när jag säger mitt eget namn. Ett smart sätt att komma ihåg just namn är att upprepa vad de sagt och sedan göra en mental bild av den här personen tillsammans med någon du känner med samma namn. Typ om jag hälsade på en nyanställd Linda på jobbet kan jag göra mig en bild av hur hon hoppar hage tillsammans med en liten Linda på Lilla H:s dagis.
  5. En sak jag är skitbra på att komma ihåg är hur det ser ut hemma hos folk. Jag vet vilka böcker folk har hemma, vilken färg de har på kuddarna, vilka påslakan de brukar variera mellan. Ja, ofta vet jag vad de har i skåpen också. Det är verkligen inte för att jag är snokig utan för att just sånt intresserar mig. Tro't om ni vill.

2 kommentarer:

Ke.Li sa...

Kommer du ihåg den perioden du rimmade HELA tiden på allt du sa. Det var helt sjukt!
Just nu håller min son på på samma sätt. Det gick över för dig. Jag hoppas på det samma här hemma.

En Lisa... sa...

Haha! Nä, det har jag inget minne av... Men det låter som nåt jag skulle kunna göra.