torsdag 13 november 2008

Kvinnan, barnet och skulden

Det pågår debatter om hur den goda modern bör vara på både bloggar och i krönikor, på ledarsidor och i debattartiklar just nu. Ja, pappan nämns väl också på ett hörn men det är mest för syns skull. Nej, nu riktar man in sig på kvinnan, barnet och skulden.
Det handlar om hur länge man har sina barn på dagis ("Personalen tycker synd om era barn"), om huruvida man helammar i sex månader (löp på GP igår), om man ammar efter ett glas vin ("Om man inte kan avstå ska man inte skaffa barn), om det är ok att vara en sk karriärkvinna ("Varför skaffar man barn om man aldrig vill träffa dem") Ja, ni har säkert läst och hållt med, för det låter ju sunt och bra för barnen alltihop. Och så har ni läst en gång till. Och förhoppningsvis reflekterat lite. För min del tycker jag att en stor drös av detta osar jävligt mycket backlash för kvinnan, goddammit.
  1. Nej jag helammade inte i sex månader. Jag såg såååå fram emot att börja med ersättning och smakportioner.
  2. När jag några veckor efter förlossningen hällde upp mitt första glas bubbel var jag strålande glad!
  3. Lika glad var jag när jag rökte min första festcigg igen.
  4. Ja, jag dricker alkohol när min son är i närheten. Inte mycket och inte ofta men jag gör det.
  5. Ja, jag kommer tyvärr hem så sent som klockan 18 de flesta kvällar. Då har i och för sig Lilla H redan varit hemma ett par timmar med Sambon. Det är inte kul för mig och jag hoppas att det inte ska vara för evigt MEN jag vet redan det och tycker inte att livet blir jättemycket enklare för att en massa snusförnuftiga krönikörer/kristdemokrater berättar för mig att jag inte borde skaffat barn.

Blev därför oerhört glad över Maria Haldestens ledare i gårdagens GP.

4 kommentarer:

Ninne sa...

Visst är det som du säger. Och bara mamman ska känna skulden, aldrig pappan. Han är ju så duktig om han nån gång skulle göra en insats.

1. Jag helammade i 3,5 mån sen tvingade BVC mig att börja med ersättning. Min unge är frisk och glad och aldrig sjuk.
2. Väldigt personlig fråga. Jag säger nolltolerans men det är väl tur om jag nu ska bli barnmorska en vacker dag.
3. Började visst snusa igen så snart jag slutat amma...
4. Ja jag dricker alkohol, eller inte nu när jag är gravid men annars gör jag det. I måttliga mängder. Det här är nåt svensk sjukt system, att vi inte kan hantera alkohol på nåt sätt. Säg till en italiensk familj att inte dricka framför barnen och de fattar noll. Sen super de ju aldrig, jag ska flytta till Toscana:)
5. Vi är usla föräldrar som jobbar heltid båda två. Men i skift så vårt barn är nästan aldrig på dagis, typ 14h/v. Hon har nog rätt långtråkigt mellan varven.

Tudorienne sa...

Om du kommer hem kl sex och ditt barn redan har varit hemma i två timmar med sin pappa är väl det jättebra. Punkt 1-4 är inte ens värt en kommentar i min värld. Tycker jag i hela mitt liv har förföljts av generella råd och varningar som är avsedda för andra, mindre tänkande varelse än jag själv. Jag blockerar ut allt sånt, för hittills har det inte lett till nåt gott på min bog.

En Lisa... sa...

Ja, det är så det måste vara. Råden är skapade för människor som inte tänker själva.

Ke.Li sa...

Jag skrev en jätte lång kommentar som försvann när den skulle publiceras. Men jag håller med, skulle man kunna sammanfatta.